![]() |
Poyrazköy, köprüden önceki ilk viyadük inşaatı Fotoğraf kaynağı : koprufotograflari.com |
Karşı Gazete'nin 11 Şubat 2014 Salı günü manşetten verdiği ve
Ceren Büyüktetik tarafından hazırlanan haber Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü'nün
2003 yılında hazırladığı 'İstanbul Çevreyolu Güzergahının Tespiti"
başlıklı raporuna dayanıyor. Nakkaştepe-Ortaköy, Vaniköy-Arnavutköy,
Çubuklu Yeniköy, Beykoz-Kireçburnu, Anadolukavağı-Sarıyer ve Poyrazköy-Garipçe
olmak üzere Boğaz geçişinde kullanılabilecek 5 güzergahın değerlendirildiği raporda, Poyrazköy ve Garipçe'de ayakları yükselmekte olan 3. Köprü gerek
maliyeti gerekse de çevreye vereceği zararlar bakımından eleştiriliyor. Ayrıca
raporda Poyrazköy ve Garipçe koridorunda yapılacak bir köprünün bölgesel trafiği
rahatlatmayacağı, aksine trafik hareketliliğini arttıracağının altı çiziliyor.
Raporda öne çıkan ifadeler şöyle:
-
Poyrazköy ve Garipçe koridoru ve buna bağlı bağlantı yollarının, orman alanları
ve su kaynaklarının çok büyük bir bölümü üzerinde olumsuz etkileri olacaktır.
- Arzu
edilmeyen yeni yerleşimlerin oluşmasına neden olacaktır.
-
İstanbul Boğazı'nın kuzeydeki son noktasından geçmesi ve şehir yerleşimi içinde
yer almaması nedeniyle, şehir içi trafiği üzerinde kayda değer bir katkı
sağlamayacaktır
-
Koridor, hem şehrin iki ayrı yakasında mevcut trafik sıkışıklığına, hem de
Boğaz geçişi üzerindeki mevcut ulaşım problemlerine yeterli çözüm getirmeyecek
ve bu yolun inşa edilmesi halinde aynı problemler, artan hareketlilik ve araç
sayısına bağlı olarak büyüyerek devam edecektir.
- Bu
güzergah sadece transit trafiğe ve çok az miktarda bölgesel trafiğe hizmet
edecektir.
![]() |
1 Aralık Belgrad Ormanı eylemimize destek veren paramotorlardan çekilen fotoğraf: Köprü bağlantı yolları için traşlanan orman... |
- Bu
güzergahın yapılmış ve yapılacak olan metro ve banliyö hatları ile kontakt
oluşturarak ulaşım entegrasyonu sağlaması da mümkün görülmemektedir.
-
Güzergahın uzunluğu, uzun bağlantı yolları yapılması ihtiyacı, şehiriçi
trafiğinden trafik yükü alamaması gibi şartlar sebebiyle, bu seçenekte hem
mali, hem de ekonomik fizibiliteye ulaşılması mümkün görülmemektedir.
- Önemli
bir bölümü devlete ait ormanlı arazilerden geçen güzergahın kamulaştırma
maliyetleri, bağlantılar ve güzergahın uzunluğu sebebiyle diğer seçeneklerden
daha düşük olmayacaktır. Bakım ve işletme maliyetleri ve işgücü kaybının
artmasına da neden olacaktır.
Ayrıca raporda
5 güzergahın giderleri, işgücü kayıpları, yol yapım maliyetleri, etüt, proje ve
ÇED maliyetleri başlıkları alında ekonomik analizlerine de yer veriliyor.
2005 yılı değerine göre yapılan analizlerde
Poyrazköy-Garipçe'nin 7 milyon 737 bin 240 dolar maliyetle en pahalı güzergah
olduğu belirleniyor. Güzergah'ın 20 yıllık geliri kaybı ise 2 milyon 203 bin
dolar olarak gösteriliyor. Eski Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
Binali Yıldırım ise Kasım ayında yaptığı açıklamada projenin maliyetini 5,5
milyar lira olarak açıklamış, iki seneden az bir zamanda kendini amorti
edeceğini söylemişti.
*Ceren Büyüktetik tarafından hazırlanan ve 11 Şubat 2014 Salı günü Karşı Gazete'de yayınlanan "3. Köprü: Yararı Yok Zararı Çok" haberinden yararlanılmıştır.