sliderdd

3. Köprü : Yararı Yok Zararı Çok

Poyrazköy, köprüden önceki ilk viyadük inşaatı
Fotoğraf kaynağı : koprufotograflari.com

Karşı Gazete'nin 11 Şubat 2014 Salı günü manşetten verdiği ve Ceren Büyüktetik tarafından hazırlanan haber Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü'nün 2003 yılında hazırladığı 'İstanbul Çevreyolu Güzergahının Tespiti" başlıklı raporuna dayanıyor. Nakkaştepe-Ortaköy, Vaniköy-Arnavutköy, Çubuklu Yeniköy, Beykoz-Kireçburnu, Anadolukavağı-Sarıyer ve Poyrazköy-Garipçe olmak üzere Boğaz geçişinde kullanılabilecek 5 güzergahın değerlendirildiği raporda, Poyrazköy ve Garipçe'de ayakları yükselmekte olan 3. Köprü gerek maliyeti gerekse de çevreye vereceği zararlar bakımından eleştiriliyor. Ayrıca raporda Poyrazköy ve Garipçe koridorunda yapılacak bir köprünün bölgesel trafiği rahatlatmayacağı, aksine trafik hareketliliğini arttıracağının altı çiziliyor.


Raporda öne çıkan ifadeler şöyle:

               - Poyrazköy ve Garipçe koridoru ve buna bağlı bağlantı yollarının, orman alanları ve su kaynaklarının çok büyük bir bölümü üzerinde olumsuz etkileri olacaktır.

               - Arzu edilmeyen yeni yerleşimlerin oluşmasına neden olacaktır.

               - İstanbul Boğazı'nın kuzeydeki son noktasından geçmesi ve şehir yerleşimi içinde yer almaması nedeniyle, şehir içi trafiği üzerinde kayda değer bir katkı sağlamayacaktır

               - Koridor, hem şehrin iki ayrı yakasında mevcut trafik sıkışıklığına, hem de Boğaz geçişi üzerindeki mevcut ulaşım problemlerine yeterli çözüm getirmeyecek ve bu yolun inşa edilmesi halinde aynı problemler, artan hareketlilik ve araç sayısına bağlı olarak büyüyerek devam edecektir.

               - Bu güzergah sadece transit trafiğe ve çok az miktarda bölgesel trafiğe hizmet edecektir.
1 Aralık Belgrad Ormanı eylemimize destek veren
paramotorlardan çekilen fotoğraf: Köprü
bağlantı yolları için traşlanan orman...

               - Bu güzergahın yapılmış ve yapılacak olan metro ve banliyö hatları ile kontakt oluşturarak ulaşım entegrasyonu sağlaması da mümkün görülmemektedir.

               - Güzergahın uzunluğu, uzun bağlantı yolları yapılması ihtiyacı, şehiriçi trafiğinden trafik yükü alamaması gibi şartlar sebebiyle, bu seçenekte hem mali, hem de ekonomik fizibiliteye ulaşılması mümkün görülmemektedir.

               - Önemli bir bölümü devlete ait ormanlı arazilerden geçen güzergahın kamulaştırma maliyetleri, bağlantılar ve güzergahın uzunluğu sebebiyle diğer seçeneklerden daha düşük olmayacaktır. Bakım ve işletme maliyetleri ve işgücü kaybının artmasına da neden olacaktır.

Ayrıca raporda 5 güzergahın giderleri, işgücü kayıpları, yol yapım maliyetleri, etüt, proje ve ÇED maliyetleri başlıkları alında ekonomik analizlerine de yer veriliyor.

2005 yılı değerine göre yapılan analizlerde Poyrazköy-Garipçe'nin 7 milyon 737 bin 240 dolar maliyetle en pahalı güzergah olduğu belirleniyor. Güzergah'ın 20 yıllık geliri kaybı ise 2 milyon 203 bin dolar olarak gösteriliyor. Eski Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ise Kasım ayında yaptığı açıklamada projenin maliyetini 5,5 milyar lira olarak açıklamış, iki seneden az bir zamanda kendini amorti edeceğini söylemişti.



*Ceren Büyüktetik tarafından hazırlanan ve 11 Şubat 2014 Salı günü Karşı Gazete'de yayınlanan "3. Köprü: Yararı Yok Zararı Çok" haberinden yararlanılmıştır.