3. Havalimanı Projesi ile ilgili hazırladığımız Nereden Baksan, Katliam, Yağma Şaibe"adlı 3. Havalimanı Raporu'ndan önemli noktalar kısa kısa...
Maddelerin sadeleştirilerek el broşürü haline getirilmiş formatını da aşağıda bulabilirsiniz.
1.
Yer seçiminde bölgenin “ormanlık alan, kırsal yerleşim alanı, kıyı rehabilite
alanı, jeolojik açıdan yerleşime sakıncalı alan, tarımsal niteliği korunacak
alan” olduğunu vurgulayan 2009 tarihli İstanbul Çevre Düzeni Planı ihlal
edildi.
2.
Yetkililer projenin ormanlık alana değil, eski maden ocaklarına yapılacağını
söyleyerek halkı kandırdı.
3.
Çevre Etki Değerlendirme Raporu projenin orman, su havzası ve tarım arazilerine
büyük zarar vereceğini, doğal özelliklerini imha edeceğini söylemesine rağmen
projeyi olumladı, katliamı yasallaştırdı.
4.
Proje ÇED sürecindeki yasal süre tamamlanmadan ihale edildi; konuyla ilgili
davalar sürüyor.
5.
İhale 22 milyar avro ile Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubuna
verildi. DB’nin, Kamu-Özel İşbirliği Modeli’yle ihale edilen projede, Gruba
üretilen hizmeti 25 yıl satın alma, yolcu başına 20 avro tarife ve asgari yolcu
sayısı; borçlanmayı devlet eliyle yapma garantisi verildi.
6.
Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu son dönemde İstanbul,
Akdeniz, Bursa, Sivas elektrik dağıtım özelleştirmelerinden,
Yusufeli-Hasankeyf-Atasu Barajına, Ankara Hızlı Tren Garı, Maltepe sahili
dolgusundan Taksim Yayalaştırma projesine sayısız ihale aldı.
7.
3. Havalimanının yapılacağı bölgede son bir yıl içinde toplu arazi alımları ve
aracılar vasıtasıyla arazi spekülasyonu tırmandırıldı. Lüks konut projeleri
yaygınlaştırıldı. 17 Aralık sonrasında ihaleyi alan şirketler hakkında yapılan
arsa vurgunu soruşturması durduruldu. Çok sayıda kentsel yağma suçuna adı
karıştığı söylenen Kalyon-Cengiz inşaat sahipleri hakkında verilen mallarına
tedbir koyma kararı iptal edildi.
8.
2 Ocak 2014’te, 3. Havalimanı kapsamındaki köyler için TOKİ tarafından “acele
kamulaştırma” yapılması kararı alındı, hayvancılıkla geçinen köylülerin
topraklarına yol bedeller önerildi.
9.
Ortak Girişim Grubu’nun, bölgede yapması gereken 2 milyar 500 milyon
metreküplük dolguyu, maliyetleri azaltmak amacıyla, teknik
şartnameden revizyona gitti.
10.
ATV-Sabah medya şirketi, Kalyon İnşaat tarafından, grubun diğer üyelerinin
banka kredisi çekerek oluşturdukları havuzdan elde edilen paralarla satın
alındı.
11.
Havalimanı bölgesinde yapılması öngörülen 100 metrelik dolgu kalınlığı
havalimanı pistleri için tehlike oluşturuyor.
12.
Dünyanın en büyük havalimanı olacağı söylenen 3. Havalimanı için yapılan
kamulaştırmanın yarısı “iş merkezleri ve ticaret alanlarına” ayrılacak.
13. 3. Havalimanı, 3. Köprü, Kanal İstanbul ve
Yeni Şehir projeleriyle birlikte İstanbul’un
kuzeyinde tam bir doğal yok oluşa yol açacak: Sadece havalimanı ile 20 bin futbol
sahası büyüklüğünde, üçte biri meşe ve kayın karışımı doğal ormanı ile İstanbul’un
en önemli sulak alanı, 70 adet canlının yaşadığı 70’i aşkın sulak alan, göl,
gölet, Alibeyköy barajını besleyen 3 dere, akarsu ve kuru dereler, Terkos gölündeki
doğal hayat yok olacak; İstanbul’un en hassas koridorlarından biri olan Terkos-Haliç-Çekmece
ekolojik koridoru ile 'Göller
Arası' Küçükçekmece, Büyükçekmece ve Sazlıdere Havzaları imha edilecek.
KOS Araştırma Ekibi